Den Pedagogiska

designbyrån 

Med skapandets kraft i yttersta framkant, alltid med barnens delaktighet och lärande i centrum.

“Vårt mål är att möjliggöra för alla barn att lära och uttrycka sig med konst, design, film och hantverk.”

  • Den Pedagogiska Designbyrån grundades 2010 av Frida Lindberg Pozar, Anna-Karin Holtz och Hanna Andersson.

    “Vi är bildpedagoger och ämneslärare i konst, design och media, utbildade på Konstfack i Stockholm. Vårt mål är att skapa inkluderande, kvalitativ och meningsfull konstnärlig verksamhet för framförallt barn och unga inom konst, design, film och hantverk, både i och utanför skolan. Vår verksamhet har en bas i Skapande Skola-projekt men utöver det har vi även fristående uppdrag för bland annat kommuner, museer, sjukhus, kulturinstitutioner och kulturskolor.”

    Hos Den Pedagogiska Designbyrån jobbar bildpedagoger, ämneslärare, konst-, design- och filmarbetare samt specialpedagog och speciallärare.

    Årets Formbärare, Svensk Form, 2020

    Motivering:

    På bara 10 år har Den Pedagogiska Designbyrån brutit ny mark med lärandet inom konst och design som spännande, aktuell och ny betraktelse av samhället utifrån barn och ungdomars perspektiv. Med en bred repertoar av workshops och publik verksamhet har Den Pedagogiska Designbyrån framgångsrikt nått barn och ungdomar, såväl som vuxna, genom design, konst och media. Med pedagogikens teori samt färg och form experimenterar Den Pedagogiska Designbyrån med bildens kraft i yttersta framkant för att hitta nya vägar för det inkluderande lärandet och synen på det.

    - Wilson Kalanzi, ordförande Svenska Form.

Aktuella projekt

Skapande Skola

*

Kurser

*

Öppen verksamhet

*

Events

*

Skapande Skola * Kurser * Öppen verksamhet * Events *

workshops

animation

  • Att visualisera sina kunskaper i ett ämne kan leda till en djupare förståelse för innehållet. Film är ett universellt språk som inkluderar ord, bild, rörelser och ljud - det finns något för alla i filmskapandet. Ett animationsprojektet kan integreras i skolans alla ämnen och upprepas flera gånger under elevernas utbildning. Genom arbetet med animerad film tränas förutom sociala och kognitiva förmågor också samarbete, berättarteknik och tekniska färdigheter i animering, redigering och ljudläggning.

    I den här workshopen arbetar eleverna i mindre grupper om ca 4 stycken. Efter en introduktion till projektet och filmskapande skriver eleverna manus, tillverkar karaktärer i papper (cut-out) och animerar sedan sina berättelser med stop motion-teknik i iPads för att avsluta med att redigera filmerna i appen iMovie. Workshopen avslutas med en filmvisning. Filmerna blir någon minut långa och görs helt av eleverna men med lite hjälp från oss.

    Att göra animerad film kan bli ett spännande sätt att lära på, och elevernas lärare får dessutom en chans att se sina elever i ett helt nytt sammanhang. Animation är ett uppskattat och kreativt sätt att uttrycka sig med andra medier än det skrivna ordet.

  • Att visualisera sina kunskaper i ett ämne kan leda till en djupare förståelse för innehållet. Film är ett universellt språk som inkluderar ord, bild, rörelser och ljud - det finns något för alla i filmskapandet. Ett animationsprojektet kan integreras i skolans alla ämnen och upprepas flera gånger under elevernas utbildning. Genom arbetet med animerad film tränas förutom sociala och kognitiva förmågor också samarbete, berättarteknik och tekniska färdigheter i animering, redigering och ljudläggning.

    I den här workshopen arbetar eleverna i mindre grupper om ca 4 stycken. Efter en introduktion till projektet och filmskapande skriver eleverna manus, tillverkar karaktärer i modell-lera (Plastilina) och animerar sedan sina berättelser med stop motion-teknik i iPads för att avsluta med att redigera filmerna i appen iMovie. Workshopen avslutas med en filmvisning. Filmerna blir någon minut långa och görs helt av eleverna men med lite hjälp från oss.

    Att göra animerad film kan bli ett spännande sätt att lära på, och elevernas lärare får dessutom en chans att se sina elever i ett helt nytt sammanhang. Animation är ett uppskattat och kreativt sätt att uttrycka sig med andra medier än det skrivna ordet.

  • Att visualisera sina kunskaper i ett ämne kan leda till en djupare förståelse för innehållet. Film är ett universellt språk som inkluderar ord, bild, rörelser och ljud - det finns något för alla i filmskapandet. Ett animationsprojektet kan integreras i skolans alla ämnen och upprepas flera gånger under elevernas utbildning.

    I den här workshopen arbetar eleverna individueltl eller 2 & 2, i appen Procreate animerar dom korta filmer. Procreate är en app som används av professionella bildskapare och animatörer. En kunskap för livet!

  • Tid: Går att göra som heldag eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000kr per dag, då ingår två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

film

  • I en spelfilmsworkshop tränas elevernas samarbetsförmågan samtidigt som dom får möjlighet att dramatisera och bearbeta vardagens dilemman eller fiktiva händelser. Filmerna blir vittnesmål från elevernas liv ibland starkt verklighetsanknutet. Den färdiga filmen kan bli ett bra diskussionsunderlag i vidare lärande och utveckling. Både socialt och kunskapsmässigt.

    Arbetsgången är ungefär samma som för animation, men nu är det istället spelfilmer som ska skapas. Eleverna skriver manus och förbereder eventuell rekvisita till inspelningsdagen. Det går även bra att arbeta ämnesintegrerat, men annars har vi olika knep för att få igång kreativiteten och manusarbetet.

    Eleverna lär sig bildutsnitt, kameravinklar och vad som kan vara bra att tänka på med ljudet i en spelfilm samt redigering och ljudläggning i iMovie.

  • I en spelfilmsworkshop tränas elevernas samarbetsförmågan samtidigt som dom får möjlighet att dramatisera och bearbeta vardagens dilemman eller fiktiva händelser. Samt prova att jobba med greenscreen. Greenscreen möjliggör att man fördjupar sig i olika enkla specialeffekter.

    Filmerna blir vittnesmål från elevernas liv ibland starkt verklighetsanknutet. Den färdiga filmen kan bli ett bra diskussionsunderlag i vidare lärande och utveckling. Både socialt och kunskapsmässigt.

    Arbetsgången är ungefär samma som för animation, men nu är det istället spelfilmer som ska skapas med hjälp av greenscreen. Eleverna skriver manus och förbereder eventuell rekvisita till inspelningsdagen. Det går även bra att arbeta ämnesintegrerat, men annars har vi olika knep för att få igång kreativiteten och manusarbetet.

    Eleverna lär sig bildutsnitt, kameravinklar och vad som kan vara bra att tänka på med ljudet i en spelfilm samt redigering och ljudläggning i iMovie.

  • Tid: Går att göra som heldag eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Från F-klass till åk. 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000kr per dag, då ingår två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

design

  • I den här workshopen arbetar eleverna med att designa tryck för textil.

    I dagens samhälle möts barn och ungdomar ständigt av olika visuella intryck, att kunna läsa och kritiskt granska dessa intryck är viktig kunskap. Detta övas i arbetet med att designa ett eget textiltryck, eleverna lär sig att tolka ett budskap både i ord och bild samtidigt som de får grundläggande kunskaper i grafisk design och textil tryckteknik!

    De allra flesta elever vill skapa egna tshirt-tryck men det går också bra att göra ett gemensamt textilt konstverk, flaggor, vimpel eller upcycle ett redan existerande plagg. Alla sorters textilier går att trycka på och vi ser gärna att man jobbar med återbruk.

    Workshopen fokuserar både på det textila trycktes historia samtidigt som den lyfter hur färg, form och komposition kan användas för att förmedla ett budskap.

    Förhoppningen är att eleverna genom sitt deltagande i workshopen utvecklar sina kunskaper om grafisk design, hur budskap blir till, förmedlas och påverkar oss. Men även att eleverna får kunskap om designprocessen som en metod för att göra livet enklare, rikare eller mer hållbart för människor. Workshopen kan enkelt anpassas till olika ämnen, teman och arbetsområden.

    Workshopen innefattar en introduktion som bidrar till förståelsen av designprocessen, eget skissarbete, praktiskt arbete med den transfervinyl som används för att bygga upp textiltrycket i olika lager samt själva tryckandet med värmepress.

    Både material, teknik och metoder är professionella och används ute i arbetslivet.

    Förhoppningen är också att eleverna får upp ögonen för yrken inom mode och design.

  • I den här workshopen skapar eleverna egna affischer utifrån ett tema som ni på skolan bestämmer. Workshopen kan göras analogt med penna, papper, fotografier, screentryck och collage.

    Eller helt digitalt i appen Procreate eller Canva. Då skrivs affischerna ut och kan sedan sättas upp i klassrummet, matsalen eller på annan plast där dom syns bra!

    Båda apparna som används är professionella verktyg som tillhör arbetet som grafisk designer. En bra kunskap för framtiden!

  • Tid: Går att göra som heldag eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Förskolan – åk. 9, anpassad skola/träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000kr per dag, då ingår två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

Grafik

  • Grafik finns faktiskt runt om oss hela tiden. Det kan vara en bok, en tidning, ett reklamblad, en affisch eller ett konstverk. Grafiska verk är bra för de går att massproducera, man kan trycka samma bild många gånger och på så sätt göra konsten tillgänglig för flera.

    I den här workshopen får eleverna utforska grafiska tryck med hjälp av Lego Dots och en specialbeställd tryckpress från USA som heter Provisional Press.

    Workshopen börjar med en introduktion i grafikens historia och går sedan över till att fokusera på hur man kombinera färg, form, bild och typografi. Tonvikten ligger på hur viktiga budskap kan omvandlas till bild, text och symboler för att nå ut till människor på bästa sätt.

    Varje elev bygger sedan varsitt tryck på en legoplatta, trycken kan om man vill utgå ifrån ett för klassen gemensamt tema. Legoplattan bereds med färg och eleverna trycker så många grafiska verk som dom önskar och hinner.

    Vi har med oss allt material och två portabla tryckpressar. I workshopen är det två bildpedagoger som jobbar med klassen under en halv dag. Denna workshop kan göras med upp till 60 elever under en dag.

    En del i lärandet är även att uppmärksamma eleverna på hur det är att arbeta som grafiker, kanske ett yrke för någon i framtiden.

  • Affischer är verkligen ett verktyg för demokrati. I denna workshop på eleverna får lära sig om affischkonsten och dess historia och skapa egna affischer genom screentryck. Uppdraget varje elev får är att skapa en affisch som sprider ett för eleven viktigt budskap.

    Men det går lika bra att koppla på ett tema som klassen redan jobbar med eller lyfta in screentrycket i ett specifikt skolämne. Att kunna trycka screen är en professionell kunskap som senare kan bli ett arbete eller ett intresse.

    Förutom grafisk design så tränas många konstnärliga förmågor såsom symmetri, mönster, text, upprepningar, perspektiv och mycket mer.

  • Grafik finns faktiskt runt om oss hela tiden. Det kan vara en bok, en tidning, ett reklamblad, en affisch eller ett konstverk. Grafiska verk är bra för de går att massproducera, man kan trycka samma bild många gånger och på så sätt göra konsten tillgänglig för flera.

    I den här workshopen får eleverna utforska grafiska tryck genom högtryck. Eleverna arbetar i linolium, Softcut/Mastercut, kartong eller återbruket material, egentligen går det mesta att trycka med.

    Workshopen börjar med en introduktion i grafikens historia och går sedan över till att fokusera på hur man kombinera färg, form, bild och typografi. Tonvikten ligger på hur viktiga budskap kan omvandlas till bild, text och symboler för att nå ut till människor på bästa sätt.

    Vi har med oss allt material och tre portabla tryckpressar. I workshopen är det två bildpedagoger som jobbar med klassen under en halv dag. Denna workshop kan göras med upp till 60 elever under en dag.

    En del i lärandet är även att uppmärksamma eleverna på hur det är att arbeta som grafiker, kanske ett yrke för någon i framtiden.

  • Tid: Går att göra som en heldag eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000kr/per dag, vi kommer då två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

KONST

  • Muralmålning eller väggmålning är en konstnärlig målning som utgör en integrerad del av rummet eller byggnaden. Den kan vara utförd direkt på en väggytan eller målad på annan plats för att sedan monteras permanent på sin plats. Även fasta målningar i tak och på fasader kallas muralmålningar.

    En muralmålning kan tex uppföras i ett uppehållsrum eller på skolgården. Men också i utemiljön såsom en tunnel, ett plank, en vägg eller annan passande plats där barn och unga vistas.

    I den här workshopen skapar deltagarna bilderna till målningen i en app som heter Procreate eller med penna och papper, bilderna tejpas sedan upp på väggen och fälten fylls i med miljövänlig och väderbeständig färg. Det blir en målning som kan hålla i decennier.

    Varje muralmålninsprojekt är unikt och planeras i dialog med deltagarna och beställaren.

  • Att skapa konst digitalt är jättekul! Det görs i appen Procreate som är ett program som professionella konstnärer, illustratörer och designers använder.

    Möjligheterna och uttrycken är oändliga. Procreate är även bra för att jobba med design, bildredigering och layout.

  • Tid: Ett muralmålnings-projekt är längre och planeras parterna emellan. Digitalt bildskapande kan göras som hel- eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt eller en grupp på ca. 25 deltagare.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola, unga, vuxna, gamla.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000 per dag. Kontakta oss för prisförslag gällande muralmålning, info@dpdb.se.

Textil

  • Tuftning brukar bäst beskrivas som att man målar med garn!

    Med hjälp av tuftningspistolen skjuter man in garnet i ett finmaskigt nät som är uppspänt i en stor ram. Med olika tjocklekar och färger på garn kan man skapa en variation av texturer och effekter, som ofta ger ett kreativt och färgstarkt resultat!

    I den här workshopen skapar klassen tuftade mattor/väggkonst att sätta upp i klassrummet eller någon annanstans på skolan, eleverna tar själva fram motiven till verket. Efter ett rullande schema får alla elever tufta sin del i det gemensamma verket.

    När workshopen är slut limmas baksidan och när limmet har torkat är tuftningen klar.

    Workshopen ger en inblick i designprocessen och även tuftningens långa historia och betydelse för vårt moderna samhälle. Tuftning har varit en stor del av Sveriges designhistoria. Vår förhoppning är också att workshopen kan skapa förståelse för hur textilier som till exempel tuftade mattor blir till, hur mycket arbete det är bakom och hur man bäst kan ta hand om dom för att mattan ska få ett långt och hållbart liv.

    En del i lärandet är att uppmärksamma eleverna på hur det är att arbeta som textildesigner, kanske något dom vill göra i framtiden.

    Det går bra att arbeta med återbrukade garner som genom tuftningen får ett helt nytt och förhoppningsvis långt liv.

  • I den här workshop arbetar eleverna med riktig fårull i alla möjliga färger och nålar med små hullingar. Tekniken heter nålfiltning och bara fantasin sätter gränser för vilka figurer eleverna kan skapa. Om man vill kan man även addera stop-motion animation och göra dom tovad figurerna levande.

  • Tid: Går att göra som heldag eller halvdag.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: ca. 10.000-15.000kr per dag, då ingår två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

Anpassad skola

  • Vi gör alla våra workshops i anpassad grundskola och träningsskola.

    Vi gör anpassningar både på individ- och gruppnivå. Gärna i nära samarbete med lärare och assistenter som känner eleverna väl.

    Vi jobbar aktivt med allas rätt till delaktighet och god kommunikation. Vi utgår från Specialpedagogiska myndighetens Delaktighetsmodell i vårt arbete.

    Hos oss jobbar förutom utbildade bildpedagoger också specialpedagog och speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning.

  • Tid: Går att göra som en heldag eller två heldagar, halvdag kan också gå om ni önskar.

    Antal: Hela klassen samtidigt.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingå.r

    Pris: ca. 10.000-15.000kr per dag, vi är då två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

Keramik

  • Att dreja är en uråldrig hantverksteknik, en roterande skiva används för att forma lera till föremål som skålar, vaser och krukor.

    Drejning tränar både motoriska och exekutiva funktioner, hjärna och hand måste samarbeta. Kombinationen av den kladdiga leran mot händer, tankarna på vad leran ska bli och vattnet som måste tillföras för att kunna forma blir en utmaning och upplevelse i sig.

    Förhoppningen är också att workshopen ska bidra till att eleverna får kunskap om hur olika ting i vår vardag blir till. Vi hoppas det skapar förståelse för hur föremålen fungerar och behöver tas om hand för att leva länge.

    I den här workshopen får eleverna en första upplevelse av att dreja. Under handledning skapar varje elev ett alldeles eget bruksföremål. Workshopen börjar med en kort genomgång av drejningens historia och betydelse för oss människor, för att sedan gå över i att fokusera på det grundläggande tekniska kunnandet. Varje elev får sedan skapa fritt, vi jobbar efter ett roterande schema och eleverna turas om att dreja på våra två elektriska drejskivor med två stycken bildpedagoger närvarande för att stötta eleven i sitt skapande. Varje elev kommer att hinna skapa varsitt bruksföremål som till exempel en skål, en ljusstake eller en mugg.

    Vi anpassar upplägget efter varje elevs kunskaper och förutsättningar och ger individuell handledning. Vi är två bildpedagoger som stannar hela dagen hos klassen och har med oss material och utrustning till alla.

    En del i lärandet är att uppmärksamma eleverna på hur det är att arbeta som keramiker, kanske ett yrke någon vill ha i framtiden.

  • Tid: En hel dag per klass, enligt rullande schema.

    Antal: Hela klassen samtidigt men efter ett rullande schema.

    Ålder: Från förskolan – åk 9, Anpassad skola/ träningsskola.

    Teknik: Ingår.

    Material: Ingår.

    Pris: 10.000-15.000kr per dag, då ingår två pedagoger. Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se.

KOnsult & event

  • Vi båda gör och handleder muralmålningar till företag, fastighetsägare, privata aktörer, restauranger, kommuner, sommarjobb, offentliga platser, skolor, med mer.

    Kontakta hanna@dpdb.se eller 070481162 med din förfrågan eller för att få veta mer!

  • Hos oss jobbar specialpedagog och lärare mot intellektuell funktionsnedsättning.

    Vi tar konsultuppdrag inom alla specialpedagogiska områden.

    Vi gör föreläsningar om delaktighet, kommunikation och metodutveckling med fokus på vårt arbete med konst, design, hantverk och film för barn och unga.

    Kontakta Hanna på 0704811620 eller hanna@dpdb.se med din förfrågan eller för att få veta mer om vårt arbete.

  • Kontakta Hanna på 0704811620 eller hanna@dpdb.se med din förfrågan eller för att få veta mer om vårt arbete med kurser.

  • Kontakta Hanna på 0704811620 eller hanna@dpdb.se med din förfrågan, idé eller för att få veta mer om vårt arbete.