film

Specialeffekter och Greenscreen

I ett filmprojekt går det bra att arbeta ämnesintegrerat, men annars har vi olika knep för att få igång kreativiteten och manusarbetet.

Eleverna kan använda sig av en greenscreen för att förflytta sig till platser och skapa scenarion som inte finns inom skolans räckvidd. Med en greenscreen kan eleverna också laborera med specialeffekter och lära sig mer om hur man genom redigering iMovie eller Capcut kan skapa en illusion av något spektakulärt eller svårkontrollerat som en bilkrasch, explosion eller liknande.

Spelfilm på iPad - Film efter eget manus

I en spelfilmsworkshop tränas elevernas samarbetsförmågan samtidigt som dom får möjlighet att dramatisera och bearbeta vardagens dilemman eller skapa fiktiva händelser. Filmerna blir vittnesmål från elevernas liv ibland starkt verklighetsanknutet. Den färdiga filmen kan bli ett bra diskussionsunderlag i vidare lärande och utveckling, både socialt och kunskapsmässigt.

Arbetsgången är ungefär samma som för animation, eleverna delas in i grupper om ca 4 stycken, skriver manus och förbereder eventuell rekvisita till inspelningsdagen då vi kommer till skolan med två pedagoger och all teknik som behövs. Vi filmar med iPads och stativ.

Eleverna lär sig bildutsnitt, kameravinklar och vad som kan vara bra att tänka på med ljudet i en spelfilm samt redigering och ljudläggning i iMovie.

Kort information

Tid: Går att göra som heldag, halvdag eller ett lektionsupplägg

Antal: Två pedagoger har hand om hela klassen samtidigt

Ålder: Från F-klass till åk. 9, anpassade grundskolan, mindre undervisningsgrupper

Teknik: Vi tar med all teknik

Material: Ingår

Pris: Kontakta oss för prisförslag, info@dpdb.se

Vad lär sig eleverna?